torsdag den 20. august 2009

Ren Science Fiction

Nu fik Bjørn Lomborg jo klø for sine idéer om at bruge kunstskyer i kampen mod global opvarmning, men skøre idéer skal der nogle gange til.

Jeg har længe haft et optimistisk forhold til Hydrogen brændsel som fremtidens brændsel.

Jeg havde dog kun fantasi nok til at forestille mig, at det var mest praktisk muligt for privattrafik og busser og evt, skibstrafik. Men nu viser det sig faktisk at USAs militær er nogle værre visionister. De har fundet en metode til at lave brændstof til deres militærfly med basis i havvand.
Lave vand til vin, og havvand til olie. Jesus i dag arbejder inden for videnskaben og har hvid kittel på.
Metoden ligner meget den Syd Afrika brugte under boykotten, hvor kul blev lavet om brændstof.

Den tanke jeg ikke kan lade være med at tænke, er dog oven i; at hvis vandstanden i verdenshavene stiger, så lad os da bruge havet til brændstof og forbruge løs af det med god samvittighed, jo mere, jo bedre. Og lad os bruge vandet til vanding af ørkenområder, som kan blive frodige, hvis de får tilført vand.
Lad rensning og omdannelse til Hydrogen, være drevet af solpaneler. Sol mangler man ikke i ørkener.
Med andre ord. Vi kan vende udgifter til "miljøtrusler", til indtægter og teknologiske fremskridt, slå flere fluer med et smæk. Havet renset, er lig med vand egnet kunstvanding som løser fødevareproblemet, og omdannelsen til hydrogen lig med en løsning på manglende fossil brændstof.

Ja, sådan er det let at tænke, når man ikke har styr på omkostninger osv. Teknisk burde det allerede være muligt, det skal blot kunne betale sig i forhold til markedsprisen på alternativer og kræver en gigantisk investering i en helt ny infrastruktur.

Men jeg har svært ved at se et mere revolutionerende fremskridt inden for nærmeste, end hvis man kunne danne og lagre energi, som kan bruges til næsten alt, ved brug af intet andet end f.eks solenergi og havvand.
Jeg får næsten lyst til at sige hallelujah, men der er nok nogle omkostningssider, som spærrer midlertidigt.

Men en tosset vision har jeg alligevel - lad os tømme verdenshavene, i stedet for at frygte at de stiger.

0 kommentarer: