tirsdag den 7. april 2009

Oversete hits

De store kunstneres "mindre" hits, forsvinder desværre ofte i skyggen af de større, på trods af at de er langt bedre end det standard pop der spyttes ud i æteren hvert år.

Her er nogle af mine bud på oversete hits:

Først Elvis og Maria Presley med "In the ghetto":



Så er det Queens "It´s a hard life". Mest genialt er mellemspillet (Begynder 2.28 min. inde i videoen) op til soloen. Det er hamrende musikalsk, og det er kreativt overskud i den store stil, at blot føje noget så melodiøst ind som en lille del af et andet nummer. De fleste musikgrupper ville have skamredet en sådan komposition, som et selvstændigt hit, hvis de overhovedet havde fundet på noget nær så godt:



Et af mine yndlingsalbums, underforstået et album som består udelukkende af numre jeg kan holde ud at høre på, eller holder af, er The Smiths Klassiker, "A hatful of hollow".
Et af mine yndlingsnumre på den plade er "Reel around the fountain", et overset hit:

1 kommentarer:

Mester Hargi sagde ...

Rigtige fede nummer - jeg kendte ikke den udgave med Elvis, så tak for det.
Jeg havde også helt glemt hvilken visuelt udstyrstykke videoen til det skønne Queen nummer var.

80erne var ikke kun dårligdomme!