søndag den 15. marts 2009

Kultur som karakterskabende faktor

Under normale omstændigheder, ville man ikke tøve med, at give kultur, eller socialt miljø en væsentlig skyld i formdannelsen af mennesker adfærd.
Når vi taler socio-økonomiske faktorer, druk og vold, Jehovas Vidner, Faderhus og Indre Mission, så er vi helt på det rene med disse faktorers indflydelse på både ungdommelige og ældre, fra barnsben hærdede, sind.
Men ve den, og læs endelig Raapilens kølvandstirade efter dampskibet Engelbreth, som overfører samme perspektiv til Islam som kulturel og sociologisk faktor. Så er det tid for karaktermordene. Disse karaktermord som behændigt overser, hvad verdens Lomborgere har at bringe til torvs.
Nu har jeg ikke læst Sennels bog, som Raapil heller ikke har, og kan ikke udelukke, at der kan findes overdrevne fortolkninger af et fænomenologisk felt. Men som jeg har forstået Sennel, gennem interviews, drejer det sig om, at ikke overse den vægtige kulturelle effekt som Islam har, sammen med så meget andet.

Her ganske uvidenskabeligt og ikke repræsentativt, et lille udpluk om en af de vigtigste aktører i den herserende bandekonflikt fra BT, konklusionerne overlader jeg til læseren selv:

Hells Angels er ikke i krig mod forskellige indvandrerbander i København - HA’erne og gruppens aktionsstyrke AK81 er dybest set i krig 'mod en enkelt familie'...
Men kampen handler også om ære og territorier, blandt andet tændt af den ene brors had til ’hvide mennesker’, som en kilde siger til B.T.

- Lille A hader hvide danskere, og det skulle efter sigende være, fordi brødrenes far havde de mest lusede jobs, f.eks rengøring. Det var svært for Lille A, at se sin far gå rundt og samle skrald op efter de hvide danskere, siger en kilde med kendskab til brødrenes miljø til B.T.

De to er født i Marokko af fattige forældre, der kom til Danmark i 70’erne med drømmen om et bedre liv. Men i dag er sønnerne blandt de mennesker som chefpolitiinspektør Per Larsen direkte betegner som hårdkogte gangstere.

...

Lillebroderen kom i mediernes søgelys, da B.T. i 2004 afslørede, at han var ansat af Københavns Kommune som gademedarbejder i Nørrebro-projektet ’Gadepulsen’ samtidigt med, at han var aktiv i den islamiske bevægelse Hizb ut-Tahrir, der går ind for sharia-loven.

- Han er blevet set flere gange i forbindelse med Hizb ut-Tahrir, og har klart sympati for dem. Men det er ikke noget de andre i gruppen er særligt glade for. Indvandrer-gangsterne er normalt ikke specielt religiøse, siger en kilde til B.T.

Blandingen af kriminel underverden med let adgang til våben samt sympati for islamisk fundamentalisme betegnes af B.T.s kilde som; 'oget af en sprængfarlig cocktail som man skulle tro, at PET må interessere sig for.
Den kultur man får ind med modermælken, spiller i hvert fald for os andre en rolle, men hvis der skulle findes undtagelser? Så er man da velkommen til at sandsynliggøre, hvorfor?

0 kommentarer: